Aktiviteter under 2015

• Information kommer inom kort! Tills dess kan du hitta informationen här!

Aktiviteter under 2014

• Information kommer inom kort! Tills dess kan du hitta informationen här.

Aktiviteter under 2013

• Föreningen avrundade sina aktiviteter under 2013 med att arrangera ett föredrag med den norske oberoende forskare och redaktören för den kritiska och oberoende webbplatsen Nyhetsspeilet.no, Hans K. Gaarder. Gaarder har genomfört en omfattande undersökning av bevisen från de två terroristattackerna som drabbade Norge den 22 juli 2011, och den 30 november 2013 gästade han Göteborg för att presentera dessa bevis under titeln “Vad hände egentligen på Utøya och i Oslo den 22:a Juli 2011?”. Gaarder presenterade en brottsplatsundersökning med bevis från båda händelserna. Med användning av bilder, videor, vittnesmål och analyser visade han upp en annan bild av händelseförloppet än vad som förmedlas av media. Både explosionen vid regeringsbyggnaden, frågor relaterade till Utøya och de oförklarligt många svagheterna i den statliga beredskapen diskuteras. Denna översyn belyste och gav nya svar på den stora frågan som både myndigheter och media har misslyckats med att fokusera på: Hur gick terrordåden till egentligen och vem eller vilka pekar bevisen mot?
  • Den 29 september 2013 fick föreningen och Göteborg besök av Kevin Schot som bygger Sveriges första jordskepp utanför Falköping. Kevin berättade om hur ett Jordskepp fungerar och om sin familjs kamp mot svenska myndigheter som med olika medel försökt stoppa projektet. Jordskepp är ett passivt hus som byggs med hjälp av naturligt material och återvinningsmaterial. Prototypen byggdes upp av Michael Reynolds under 1970-talet. Jordskepp är tänkt att vara ett självförsörjande typ av boende vad avser vatten, värme och även med elektricitet. Idén bygger på att man sätter upp väggarna med hjälp av jordpackade bildäck som husgrund. Med hjälp av en jordkulle på tre av fyra sidor på huset så isoleras värmen i huset. Sydsidan av huset används till att fånga hela dagens soltillgång för att sköta uppvärmningen av huset. Kevin Schot pratade också om den forskning han har bedrivit om sambanden mellan nordisk mytologi och platser i Västergötland.
  • Den 25 maj 2013 var det dags för nästa norske föredragshållare att äntra scenen i Göteborg, närmare bestämt Per-Aslak Ertresvåg. Ertresvåg var med och byggde upp och var tidigare chefredaktör på norska avdelningen för Inter Press Service (IPS) och är även en av dess grundare. Han var också korrespondent i Brüssel under EU-förhandlingarna 1970-72 och medlem av Korvaldsregeringens infogrupp om EU. Han har föreläst på universitet i Norge, Frankrike och USA, studerat bl a språk och historia vid Oxford och ekonomisk geografi vid Université de Politiers. Per-Aslak Ertresvåg är även författare av trilogin “Makten bak makten”, “Sov, mitt lille Norge” och “Norge – et hjerne – finans – og maktkontrollert samfunn?”. Som journalist med över 50 års erfarenhet på den nationella och internationella politiska arenan, avslöjade han under detta föredrag att det bakom allt han har studerat och beskrivit inom politik, ekonomi och samhälle, finns en helt annan och dold global maktvärld. Den fråga som inledningsvis ställdes var: Finns det ett elitartat, kriminellt nätverk dolt bakom dagens demokrati?
  • I samarbete med National Health Federation Sweden kunde föreningen den 28 april 2013 hälsa ordföranden i National Health Federation, Scott Tips, välkommen till Göteborg för ett mycket intressant föredrag, vilket handlade om hälsofrihet, det vill säg friheten att själv bestämma val av livsmedel, behandlingsmetoder och kosttillskott – en frihet som vi tar för given men som är allvarligt hotad. Tips kunde också berätta om den senaste utvecklingen inom FN:s Codex Alimentarius-kommission, vilken arbetar ihärdigt och målmedvetet för att inskränka denna hälsofrihet.

• Föreningen inledde årets aktivitet söndagen den 3 mars 2013 med ett föredrag med titeln “Utan media kan du inte starta ett krig – handledning i intellektuellt självförsvar” av mediaexperten Jan-Olof Rönn.
    Fokus under detta föredrag låg på följande punkter: Vad får vi (allmänheten) inte veta av våra konventionella och dominerande medier (Mainstream Media, eller MSM); Varför vi inte får veta detta, och vilka mekanismer använder MSM för hålla oss okunniga; Det enklaste sättet som MSM använder för att ljuga; MSM:s två viktigaste uppgifter: “Nationens säkerhet” och uppdelningen i “Vi och de”; En kortkurs i propaganda och PR. Rönn gav också några belysande exempel på flera “begravningar” som format vår världsbild. Jan-Olof Rönn har arbetat som lärare, lärarutbildare och rektor, varit samtalsterapeut, konsult och handledare för chefer, haft uppdrag att utvärdera skolor och organisationer och studerat medierna i mer än femtio år. Han har regelbundet anlitats som föreläsare på lärarutbildningar, Journalisthögskolan i Göteborg, Handelshögskolan i Göteborg, rektorsutbildningar, folkhögskolor och föreningar med flera. År 2011 gav han ut boken “Utan media kan du inte starta ett krig”.

Aktiviteter under 2012

• Söndagen den 28 oktober 2012 arrangerade FCB ett mycket spännande föredrag med Linda Bjuvgård och Mats Sederholm i TR-huset i Göteborg. Lokalen var fullsatt och stämningen hög när Mats och Linda drog igång föredraget under rubriken: “Det tysta hotet – om dräneringen av människan som ingen talar om”. Mats och Linda är författare till boken Robotfolket och Mats är författare till den nyligen utgivna boken Det enda rätta. Mats är också skribent på bland annat Sourze och Newsmill och har även deltagit i debattprogram på tv. Tillsammans driver de bloggen Klar Sikt. Mats och Linda pratade bland annat om människans gigantiska potential som tyvärr sakta men säkert håller på att malas ner till förmån för rätt åsikter, rätt tankar, rätt prägling, mer likgiltighet och mera uppkoppling.
  • Den 25 maj 2012 anordnade FCB ett unikt föredrag med advokat Henning Witte i TR-huset. I föredraget avslöjade Witte vad som verkligen skett bakom kulisserna i samband med M/S Estonias förlisning 1994 i Östersjön då minst 852 personer dog. Witte presenterade bevis på att det fanns bomber ombord på fartyget och att Carl Bildt och andra politiker aktivt har mörklagt ett av Sveriges värsta massmord genom tiderna. Henning Witte har sedan 1995 företrätt anhöriga till Estonia-offren och gav 1999 ut boken “M/S Estonia sänktes”.
  • Den 13 april 2012, på årsdagen efter FCB:s förra vaccinationsfördrag, arrangerade föreningen ett nytt föredrag om samma ämne i TR-huset i Göteborg, och denna gång med den avhoppade hpv-forskaren och föreläsaren Ann-Charlotte Stewart som har tio års erfarenhet från cancerindustrin. Hon var även inkopplad i de initiala stegen kring att ta fram vaccinet Gardasil när hon forskade vid The Cancer Center, University of New Mexico i Albuquerque. Hennes handledare från den tiden är en av dem som tagit fram vaccinet. Det var när hon lärde känna henne och de ansvariga från WHO/IARC som hon bestämde sig för att hoppa av hela cirkusen. Det var ett enda stort krig om berömmelse, makt och pengar som det var plågsamt att vara med om.

Aktiviteter under 2011

• Den 23 november 2011 gästade Niels Harrit återigen Göteborg med en uppdaterade föreläsning om vad som dolde sig i dammet efter kollapserna av World Trade Center-byggnaderna. Föreläsningen fokuserade särskilt på Byggnad 7, den ofta glömda tredje byggnaden som också kollapsade i en hastighet av nästan fritt fall på eftermiddagen den 11 september 2001. Byggnad 7 träffades aldrig av något flygplan och enligt den officiella teorin så orsakades kollapsen av en vanlig kontorsbrand. Trots detta rasade byggnaden “perfekt” i en hastighet nära fritt fall.
  • Söndagen den 18 september 2011 arrangerade Cui bono en Göteborgspremiär av filmen 9/11: Explosive Evidence – Experts Speak Out.
  • Onsdagen den 13 april 2011 arrangerade Cui Bono ett föredrag med Linda Karlström om riskerna med vaccinering. Föredraget hölls på House of Win-Win i Göteborg. Föreläsning fokuserade på
de risker och biverkningar som finns i samband med vaccination.
Finlandssvenskan Linda Karlström från Österbotten är trebarnsmor med vacciner som specialintresse. Hennes engagemang fick sin verkliga början då äldsta barnet skadades allvarligt av sin första vaccinspruta. I flera år har Linda samlat material om vacciner, studerat fenomenet ingående och etablerat kontakt med världsexpertis i ämnet. Numera arbetar Linda aktivt med att sprida information om riskerna vacciner i egenskap av chefredaktör för webbsajten Vaccin.me. Hon driver också bloggen “Obesprutat” på www.alternativjournalen.se/obesprutat.

Aktiviteter under 2010

• Den 10 oktober 2010 bjöd föreningen in till en offentlig visning av filmen Invisible Empire: A New World Order Defined i centrala Göteborg.
  • Föreningen Cui Bono genomförde den 19 augusti–19 september 2010 en informationskampanj på Järntorget i Göteborg. Under 22 dagar under denna period fanns vi på plats, trots ibland bistert Göteborgskt regn- och blåsväder, med våra banderoller och vårt informationsmaterial.

Kommentarer inaktiverade.