Vår tidigare föreläsare Simon Shack besöker oss under semestern så tänkte vi att vi samlar ihop till ytterligare en mingelträff ute i det gröna där ni kan få träffa honom och andra sanningssökare och få chansen att träffas och mingla och knyta kontakter och därmed känna sig mindre ensamma i att ha genomskådat systemet medan många i ens omgivning kanske inte har det. Efter minglet kommer vi att ordna med ett reprisföredrag av Tychos, vårt geoaxiala binära solsystem.

Vi tänkte att vi träffas på Villa Belparc  (A O Elliots Väg 10) i Slottskogen söndagen den 28:e juli mellan kl. 14-17 , därefter anordnas föredrag med Simon Shack och Patrik Holmqvist om Tychos, vårt geoaxiala binära solsystem i Backa Folkets hus B sal (Granåsgatan 2 Hisings Backa Göteborg)

De flesta vetenskapsmän idag ställer sig bakom den vetenskapliga metoden vilken innebär att man ställer upp en hypotes och sedan försöker att motbevisa den. Lyckas man inte motbevisa den så håller man tesen som den mest troliga förklaringen till det fenomen man vill beskriva.

Under tusentals år ända fram till 1600-talet var i stort sett alla som intresserade sig för astronomi överens om att det var Solen som kretsade kring Jorden och inte tvärt om. Vad få idag känner till är att i många decennier efter den Kopernikanska revolutionen så fortsatte många av dåtidens astronomer att hålla Tycho Brahes solsystemsmodell som den mest troliga då den stämde bäst överens med de observationer man kunde genomföra av himlakropparnas rörelser. Med tiden har den Kopernikanska solsystemsmodellen blivit vedertagen sanning inom vetenskapen trots att man erkänner officiellt att det fortfarande finns många fenomen den inte kan förklara. Många idag sätter sin tilltro till experter och vetenskapsmän för att forma sin syn på världen och det finns för mycket prestige investerat i vetenskapliga kretsar för att ens kunna tänka tanken att det skulle kunna vara någonting fel med själva grundbulten i de vetenskapliga teorierna.

Simon Shack har ingen koppling till något universitet eller någon högre utbildning och kanske är det just därför han som sanningssökare kunnat ställa upp hypotesen ”kanske hade Tycho Brahe nästan rätt ändå” och börjat sitt sökande efter den felande länken som dåtidens astronomer brottats med. Idag känner han sig tämligen säker på att han har hittat den och i sin bok ”The Tychos our geoaxial binary system” har han tagit upp stafettpinnen efter Tycho Brahe och visar bortom allt rimligt tvivel att Kopernikus hade fel och att Tycho Brahe hade nästan rätt.

Söndagen den 28:e juli kl 18:00-21:00 + efterföljande bokförsäljning och signering

Backa Folkets hus Granåsgatan 2, Hisings Backa, Göteborg