-Ett föredrag med Martin och Patrik kända från podden Radio Cui Bono

Efter andra världskriget har vi fått höra att kapplöpningen om att erövra rymden mellan de båda stormakterna USA och Sovjetunionen inleddes. Den ena bragden efter den andra avlöste varandra och nu verkade stormakterna tala sanning och arbeta för vetenskapens och den mänskliga nyfikenhetens skull till skillnad från propagandan under krigsåren. Men kan vi verkligen tro på detta? Vid en närmare efterforskning ser det ut som att de båda stormakternas högsta ledning varit i maskopi med varandra och har farit med osanning båda två precis som under krigsåren. Under åren som gått sedan dess har stormakternas rymdresor vuxit till en lögn av oöverskådliga proportioner där en hel värld får lära sig redan i tidig skolålder hur Neil Armstrong tog sina första steg på månen eller hur Yuri Gagarin var den första människan i rymden.

Martin och Patrik kommer under detta föredrag att steg för steg gå igenom alla anledningar som visar på att människan aldrig varit i rymden över huvud taget.

Söndagen den 13 maj kl 12:30-17:00 ink lunchpaus och frågestund

Vi samlas vid Oves Gatukök Göteborgsvägen 36, Sävedalen kl 12.30 för att gemensamt promenera till föreläsningslokalen