Ska Sverige gå med i Europakten? Lite mer överstatlig inblandning i våra affärer?

Ska EU ges möjligheten samt rätten att ”se över” lönebildning och lönearrangemang i medlemsstaterna? Allt för att vissa medlemsstater inte kan sköta sina finanser (iaf enligt folkpartisten Carl B Hamilton). Vi som är liite mer insatta vet att vanligt folks löner eller pensioner inte har något att göra med vissa euroländers finansiella problem utan att dessa orsakades av ren spekulation och ett fullständigt omoraliskt beteende av banker och finansiella institutioner.

Artikel av Jonas Sjöstedt (V), ledamot i EU-nämnden tillsammans med Ulla Andersson (V), ledamot i finansutskottet:

Sverige ska akta sig för farlig Europakt

Reportage i Studio Ett:

EU:s makt

Och en insiktslös (vem är förvånad) ”debattartikel” av Annika Lundius, vice vd Svenskt Näringsliv:

Europakten är bra för Sverige

där hon ger prov på klokheter som:

”I dessa länder har nu de anställda flera år av små eller rentav negativa löneökningar att se fram emot. De höga statsskulderna kommer att leda till nedskärningar. Någonting måste förändras. Medlemmarna måste hållas ansvariga för sina misstag och uppmuntras till förbättring.”